• Olet tässä:
  • Etusivu
  • Viihtyy vilkkaiden keskellä

Viihtyy vilkkaiden keskellä

Jaana Leväinen haluaa perehtyä nuorten käyttäytymiseen. Hänen mielestään vilkkaan käytöksen taustalla on aina jokin syy.

 

Valmistavan opetuksen ryhmä on juuri lopettelemassa tuntiaan Pateniemen yläkoululla. Koulunkäynninohjaajana työskentelevä Jaana Leväinen hymyilee eikä näytä yhtään uupuneelta, vaikka tämäkin päivä on kulunut vilkkaiden oppilaiden keskellä. Tämä on nyt hänen arkeaan, ja hän pitää siitä.

– Pohdin koko ajan, miten opetettava asia kiinnostaisi oppilasta enemmän ja miten asioita voisi tehdä toisin, hän sanoo.

Lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinnon Oulun Aikuiskoulutuskeskuksessa (OAKK) joulukuussa 2015 suorittanut Leväinen oli viimeisellä jaksollaan työssä oppimassa Pateniemen yläkoulussa erityisopettajan luokassa ja tykästyi työnkuvaan.

– Haluan perehtyä nuorten käytökseen. Aina sanotaan, että nuori nyt vain on villi, mutta taustalla voi olla kaikkea mahdollista.

Pian Leväisen valmistumisen jälkeen Pateniemessä alkoi valmistavan opetuksen (valo) luokka, johon hänet valittiin koulunkäynninohjaajaksi. Valo-luokka on tarkoitettu esi- ja perusopetusikäisille maahanmuuttajataustaisille oppilaille, joiden taidot eivät vielä riitä perusopetuksen ryhmässä opiskeluun.

Huutava tarve

Leväinen teki vaikutuksen oppilaisiin ja opettajiin työssä oppimisen aikana.

– Vauhtiin päästyään Jaana huomasi, että tämä on hänen paikkansa ja oli kuin kala vedessä, kehuu Pateniemen koulun erityisopettaja Satu Pitkäaho.

Pitkäahon mielestä Leväisen OAKK:ssa saama lasten ja nuorten erityisohjaajan koulutus on osoittautunut nykyaikaiseksi ja tarpeita vastaavaksi.

– Tällaisille tekijöille on kouluissa huutava tarve. Erityisopetuksen luokassa tukea kaivataan kokonaisvaltaisesti elämänhallinnassa, ei vain koulunkäynnissä, Pitkäaho sanoo.

Pitkäaho kertoo esimerkin.

– Luokassa oli oppilas, joka tuli joka aamu myöhässä. Jaana antoi oppilaalle aikaa, ja lopulta paljastui, että oppilas ei ollut tohtinut kertoa meille, että ei ymmärrä bussiaikatauluja. Nyt hän on aina ajoissa koulussa.

Heti kiinni työelämään

OAKK:ssa lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkintoon valmistavaa koulutusta lähdettiin toteuttamaan tekeminen edellä. Kouluttajat Paula Helakari ja Marja Keväjärvi alkoivat miettiä käytännöllisempiä lähestymistapoja jo valintatilanteessa, jossa moni opiskelemaan pyrkivä sanoi, että oppii parhaiten tekemällä.

– Teimme paljon vierailuja, olimme luonnossa, tutustuimme erilaisiin oppimisympäristöihin ja järjestimme taidetyöpajoja. Tavoitteena oli, että opiskelijat saavat työkalupakkiinsa paljon erilaisia toimintamalleja ja vaihtoehtoja, Paula Helakari sanoo.

Koulutukseen kuului myös kiinteä yhteys työelämään. Opiskelijat opiskelivat aluksi teoriaa kolme päivää ja olivat työssäoppimassa kaksi päivää viikossa. Näin opittuja asioita päästiin heti soveltamaan työelämään. Myöhemmin he tekivät kaksi pitempää työelämäjaksoa.

Valmistuneista lähes kaikki työllistyivät. Koulutus kuului Nuorten aikuisten osaamisohjelmaan (NAO), jonka osallistujat suorittivat ensimmäistä peruskoulun jälkeistä tutkintoaan.

Työstä tulee jess-olo

Jaana Leväisen mieleen omasta kouluajasta OAKK:ssa jäi erityisesti tiivis opiskeluryhmä, jossa jokainen pystyi olemaan oma itsensä.

– Joskus joku itki, ja joskus jaettiin noloimpia ja synkimpiä salaisuuksia. Opettajat olivat ihania ja välittivät aidosti.

Hänen mielestään koulutuksesta on ollut paljon apua nykyisessä työssä. Mieleen jäi esimerkiksi runsaasti erilaisia lähestymistapoja. Sisällöistä mieluisin oli kulttuurien moninaisuus.

– Ilman sitä olisi ollut hankalampaa aloittaa täällä. Sitä olisi voinut käsitellä enemmänkin.

Työpäivän aikana Leväinen on oppilaiden tukena ja saatavilla luokassa. Hän lukee oppilaiden kanssa, pelaa ja vaihtaa kuulumisia. Palkitsevaa on, kun oppilaat alkavat luottaa ja avautua tai menevät käytävällä juttelemaan suomeksi.

– Silloin olo on, että jess! Siinä näkee, että työllä on merkitystä.

Teksti ja kuva: Tuomo Polo

Kiinnostuitko alasta lasten ja nuorten parissa? Oletko 20–29 -vuotias vailla peruskoulun jälkeistä tutkintoa? Hae opiskelemaan sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon (lähihoitaja), osaamisalaan lasten ja nuorten hoito ja kasvatus. Koulutus kuuluu Nuorten aikuisten osaamisohjelmaan (NAO). Lue lisää koulutuksesta ja hakeudu opiskelemaan!